Journeys / No.88 / iulie, 201508.07.2015 - 06.08.2015
Journeys – Inner Routes and Destination, a cincea tema din cadrul proiectului, va deschide luna iulie cu artisti: Simona Antoniu ( sculptor), Cosmin Bumbut ( fotografie), Otilia Cadar ( pictura), Ion Iancut ( pictura), Cornel Lazia ( fotografie), Flavia Lupu ( pictura), Dan Nica ( sculptura), Alexandru Nimurad ( mix media), Carmen Nistor ( grafica), Radu Rodideal ( pictura), Saddo ( ilustratie).
Arriving at each new city, the traveler finds again a past of his that he did not know he had: the foreignness of what you no longer are or no longer possess lies in wait for you in foreign, unpossessed places. / Italo Calvino, Invisible Cities
A vedea sau a nu vedea conceptul de călătorie prin prisma mitică oferită de secole de povești?
În literatură, călătoriile eroului au fost adesea însoțite de transformarea acestuia, iar sfârșitul călătoriei marca maturizarea ca și cum aceasta era un punct (de)finit. Voltaire a fost primul care a satirizat această abordare în Candide, în perioada de aur a Bildungsromanului, dând tonul moderniștiilor și postmoderniștiilor ce urmau să intre în scenă peste 150-200 de ani.
Aceștia din urmă au pus sub semnul întrebării existența unui subiect (un eu) concret, subliniind fragmentarea acestuia, descompunerea și recompunerea peisajului interior în funcție de peisajul exterior. În paradigma contemporană, mișcarea dintr-un loc în altul este un declanșator al emoțiilor și al auto-cunoașterii și este perpetuu căutată. Schimbarea continuă devine un element esențial al existenței, iar acceptarea incertiduinii încurajată.
Fiecare dintre noi leagă perioada devenirii de o călătorie anume (că a fost la 50 km de casă sau 1000, tendința nu se schimbă). Cu trecerea timpului, parcă acestă călătorie devine din ce în ce mai vagă, imaginată, dar și definitorie a eului auto-construit. Prin simplul fapt că am schimbat peisajul, am putut deveni altcineva. Iar acel loc definitoriu capătă o hartă ce în interiorul nostru diferă de cea din exterior.
Călătoriile insuflă artei o calitate romantică, dar și o claritate a scopului artistului de a căuta un mod de exprimare personal ce redă ceva universal. A crea o lucrare despre ideea de călătorie transmite nu doar reflexia artistului asupra semnificației acesteia, ci și dorința de a crea o corespondență cu privitorul asupra multitudinii de sentimente contradictorii pe care le presupune orice călătorie (sau transformare). Adesea acestea rămân undeva doar în interior, niște gânduri și sentimente trecătoare ușor manipulabile de noi înșine într-o singură direcție pentru a se încadra în auto-portretul fiecăruia.
The journey is the destination / Dan Eldon, The Journals of Dan Eldon