Tomorrowland – The shape of the future / No.88 / October, 2015

Art Yourself Gallery – October 2015 “TOMORROWLAND”

 

Temut și visat, adeseori anticipat și întotdeauna de nescăpat, viitorul, în toate formele lui, a reprezentat o sursă constantă de inspirație pentru cineaști. Elemente comune ale distopiei, clădiri ultramoderne și avansări tehnologice nebunești au însoțit reflecții asupra condiției umane și posibilele dezvoltări științifice, conceptuale și sociale. Nu este de ignorat nici modul în care zeitgeist-ul contemporan influențează viziunea noastră asupra concepției de mâine. Fără a da atenție prea mare cronologiei, demarăm călătoria în timp cu Strange Days, în regia lui Kathryn Bigelow, care pictează un portret arid al viitorului. Un thriller SF plasat la sfârșitul anului 1999, al cărui protagonist încearcă să rezolve o crimă folosindu-se de filme ce permit privitorului să simtă exact ceea ce simt victimele unei crime.

Continuăm cu Brazil al lui Terry Gilliam, un SF întunecat și grotesc ce redă o societate orwelliană, ultra birocratică. Visele sunt singura formă de scăpare pentru protagonistul Sam Lowry, însă și acestea sunt adeseori periculoase.

 

A treia săptămână punctează o schimbare de ton și gen, cu L’année dernière à Marienbad, în care regizorul Alain Resnais se joacă cu adevărul și memoria protagoniștilor. Un el spune că s-au mai întâlnit, o ea spune că nu-și amintește. El vorbește despre promisiunea lor de a se regăsi și fugi împreună, ea îl acuză de minciună. S-au mai întlâlnit în trecut? Și – esențialul – vor fi împreună în viitor? Închidem într-o notă similară cu 2046, în regia lui Wong Kar Wai. Fiind o continuare a lui In the Mood for Love, filmul se rupe de convenția cronologiei în redarea poveștii lui Chow Mo-wan, un scriitor de povești SF. Inspirându-se din poveștile ocupanților camerei alăturate lui, camera 2046, Chow reflectă și asupra relațiilor sale cu diferite femei. Un film despre iubire și relații, în care cele de neatins, pierdute în trecut coabitează cu cele neîmplinite, platonice sau potențiale ale prezentului și viitorului. Text și concept cinema Chiara Puntil & Raluca Petre

MA Film Studies, King’s College London