Shadows / The projection of darkness / proiect No.88 / septembrie, 2015
Umbra sugerează un contrast, o dualitate, lumină și întuneric. Pentru un cinefil, umbrele înseamnă film expresionist – un contrast puternic, dramatic, ce comunică ceea ce nu se putea transmite prin dialog (datorită lipsei sunetului, dar nu numai, expresionismul influențând producții și după apariția sunetului în cinema). Umbrele pot fi proiectate și din interiorul anumitor personaje și situații de o moralitate ambiguă, doar că ale lor contururi sunt mai fluide, lumina transformându-se adesea în umbră și viceversa, atrăgându-și privitorul către anumite dileme existențiale.
Nu se putea să abordăm tema fără chintesența curentului expresionist în film, CABINETUL DOCTORULUI CALIGARI, în regia lui Robert Wiene, din 1920. Dr Caligari îl hipnotizează pe Cesare, obligându-l să ucidă. Filmul este văzut ca o aluzie către Primul Război Mondial, iar Kracauer a scris că DR CALIGARI reflectă o necesitate subconștientă a poporului german de a se lăsa condus de către tirani.
Dacă DR CALIGARI poate fi interpretat ca o previziune a venirii la putere a lui Hitler, GERMANY YEAR ZERO al lui Roberto Rosselini ilustrează “inima întunericului” a Berlinului din 1947. Filmat printre ruinele orașului, un băiat de 13 ani se confruntă cu niște dileme morale profunde într-un context care-i dictează că moralitatea a fost îngropată odată cu orașul.
NAKED, regizat de Mike Leigh, transpune ideea protagonistului amoral în perioada post-Thatcher. Johnny (David Thewlis) fuge din Manchester către Londra după ce comite un viol. Odată ajuns în capitală, el își petrece timpul bătând străzile, abordând personaje la fel de alienate ca el prin întrebări ironico – filozofice. Filmat în marea majoritate noaptea, capodopera lui Mike Leigh pictează un portret al Marii Britanii predominant în umbre, punându-ne în poziția de a simpatiza un personaj ce se află la granița fină dintre a fi cel mai agasant/ infect și cel mai candid/ șarmant/ adânc (anti-) erou.
Închidem luna umbrelor cu SHADOWS, al lui John Cassavetes. Fiind unul dintre primele filme produse în afară Hollywood-ului, artizanal, pe străzile New York-ului, SHADOWS urmărește umbrele provocate de către prejudecăți. Lelia și Tony sunt îndrăgostiți, însă comportamentul lui Tony se schimbă radical odată ce își dă seama că, în ciuda pielii ei deschise, Lelia vine dintr-o familie de culoare.