Reflexivity – Autobiography of an art work / No. 88, Martie, 2015

Filmele obișnuiesc să facă un pact implicit cu publicul, prin care acesta este dispus să creadă ce i se arată în schimbul câtorva ore de escapadă, distracție sau contemplare. Însă, cinematografia a fost marcată și de momente în care aparatul de filmat și-a întors obiectivul către el însuși, realizarea unui film devenind protagonistul filmului, atenția spectatorilor fiind astfel atrasă către întâmplările din afara cadrului, din spatele scenei.

În fiecare vineri din luna martie, vom arăta filme ce au la bază tema reflexivitatii, uitându-ne la modul în care crizele de inspirație artistică, regizorii și spectatorii au fost transpuși pe ecran.

În deschidere, scurtmetrajul SASSIWOOD, realizat de Antonio Andreani și Vito Cea – situat în orășelul pitoresc Matera, filmul are o atitudine cinică față de cinematografia italiană. Prezentul redat de SASSIWOOD intră în dialog cu trecutul cinema-ului italian din 8 ½ al lui Federico Fellini. Oglindind criza de inspirație prin care trecea regizorul la timpul acela, filmul, prin imagini onirice, surprinde caracterul evaziv al inspirației.

Următoarea săptămână se concentrează asupra cinefiliei și modului în care filmul își poate influența publicul. În THE DREAMERS al lui Bernardo Bertolucci, cinematografia este motorul unui triunghi amoros din Parisul anilor ‘60. Iar sexualitatea și cinefilia merg mână în mână în TORREMOLINOS 73, realizat de Pablo Berger: un cuplu căsătorit, care trăiește în Spania condusă de Franco, începe să realizeze filme porno pentru a se întreține, timp în care ei descoperă o pasiune pentru Ingmar Bergman și regie.

A treia săptămână iluminează procesul creativ, sau cum o lucrare de artă prinde viață. Artiștii britanici Iain Forsyth și Jane Pollard surprind lumea interioară a muzicianului Nick Cave în 20,000 DAYS ON EARTH, în timp ce CAPOTE al lui Bennett Miller trasează viața geniului chinuit în perioada în care acesta se hotărăște să se documenteze despre crima care va deveni inspirația pentru capodopera sa, In Cold Blood.

Ultima săptămână introduce conceptul de metacinema, sau filme care se au pe ele însele ca și subiect, prin prisma lui Francois Truffaut în DAY FOR NIGHT și cea a lui Spike Jonze în ADAPTATION. Nu numai că aceste filme se axează pe procesul de realizare a unui film, dar chiar filmul pe care personajele îl realizează ajunge să influențeze viețile acestora atât de mult încât granița dintre scenariu și realitate devine periculos de inexistentă.

Chiara Puntil & Raluca Petre