RED / February, 2015

Începând cu luna februarie, Art Yourself Gallery susține o serie de proiecții săptămânale pe tema expoziției din luna respectivă. Vă așteptăm în fiecare vineri cu două lungmetraje, ficțiune și documentar, sau un lung și scurt-metraj din repertoriul cinema-ului de autor. 

RED a colorat istoria filmului prin asocierile vizuale și culturale la care aceasta face trimitere. Numeroși realizatori au ales tonalitatea roșului pentru a reda prin imagine starea de intensitate, spontaneitate și nebunie pe care o transmite culoarea. La nivel narativ, aceștia s-au jucat și cu asocierile culturale care corespund culorii, cum ar fi iubirea, pasiunea dar și pericolul și anumite ideologii.

Primul grup de filme, Matador de Pedro Almodovar și Wild at Heart al lui David Lynch, reflectă modul prin care, la nivel vizual și narativ, realizatorii s-au folosit de roșu pentru a reda legatura dintre iubire, pasiune și nebunie sau chiar moarte.

A doua grupa, din care fac parte La Chinoise al lui Jean-Luc Godard și documentarul Hearts of Darkness de Fax Bahr, George Hickenlooper și Eleanor Coppola, se axează pe interpretarea legaturii roșului cu ideologia comunistă. Dacă Godard este dezamăgit cu măsura în care a fost pusă în practică și întelesă ideologia în Occident, “Hearts of Darkness” urmărește partea ‘practică’ a realizării filmului Apocalypse Now despre războiul din Vietnam, subliinind modul în care Francis Ford Coppola a fost cuprins de iluzia că “acesta nu este un film despre Vietnam, este însuși Vietnamul”.

Seria nu se putea lipsi de o grupa în care sângele să fie însuși un personaj prinicipal; apariția acestuia în The Shining al lui Stanley Kubrick și în Deep Red, semnat de regizorul cult al filmului horror, Dario Argento, conduce însă cele două filme pe căi diferite.

Ultima pereche explorează evoluția femeii fatale (cu al ei ruj roșu) în istoria filmului. Dacă Alfred Hitchcock este cunoscut pentru personajele femeii fatale inițial amenințatoare care înspre sfârșit este îmblânzită/ calmată/ pedepsită, modelul acesta aplicându-se și în cazul lui Marnie, Jonathan Glazer are o altă viziune asupra personajului jucat de Scarlett Johansson în Under the Skin.