GENRES RELOADED: NO MORE ME(LO)DRAMA / Aprilie, 2016

Din aprilie, Cinema Art Yourself revine in fiecare miercuri. Ne vom concentra asupra genurilor din cinema si felului in care acestea au evoluat. Aprilie este luna melodramei – filmele alese puncteaza elementele clasice ale genului, dar si modul in care melodrama contemporana a ales sa se joace cu acestea.

Deși mulți critici de film au încercat să demonteze ideea că melodrama este un gen lacrimogen, de mâna a doua și pentru femei, această percepție continuă să existe. Ni se pare un pic nedrept ca toate filmele ce conțin elemente ale melodramei să fie văzute astfel, mai ales că melodrama își are rădăcinile în multe forme de expresie artistică, cum ar fi opera, romanul sau pantomima.

Un punct comun al melodramelor, și unul care ne ajută să identificăm și cele mai aparent non-melodramatice filme ca aparținînd de fapt genului, este ideea de sacrificiu, protagonistul fiind obligat să aleagă între propria dorință și binele comun al celor din jur. Din cauza asta – și din cauza tendinței filmelor vechi de a pedepsi dorința individuala, mai ales cea a femeilor – melodrama este adesea văzuta a fi un gen conservator. Am construit programul acestei luni ținând cont de aceste ‘prejudecăți’, cu scopul de a le dovedi eronate.

Începem cu ALL THAT HEAVEN ALLOWS, o melodramă clasică ale anilor ’50 în regia lui Douglas Sirk. Redând povestea controversată de iubire dintre o văduvă bogată și grădinarul ei mai tânăr, filmul este doar apparent conservato, indicând de fapt absurditatea normelor sociale impuse asupra protagoniștilor.

Urmăm cu FAR FROM HEAVEN, pastișă în regia lui Todd Haynes care face trimitere la filmul lui Douglas Sirk cadru cu cadru. Folosind estetica și tonalitatea lui Sirk, versiunea lui Haynes spune o poveste care nu ar fi putut fi redată pe vremea lui Sirk, introducând tema unei iubiri inter-rasiale și homosexualității în parametrii unei melodrame a anilor ’50.

Cu debutul regzoarei Iram Haq, I AM YOURS, trecem la o interpretare contemporană a genului mult mai puțin evidentă. Tonul discret al filmului parcă amplifică impactul ideei de sacrificiu pe care o propune povestea – o vedem pe Mina încercând să găsească un echilibru pe parcursul luptei ei de a deveni actriță, relațiilor haotice, rolului de mamă singură și relației tensionate cu o familie conservatoare.

Încheiem seria cu THE SQUID AND THE WHALE al lui Noah Baumbach, un film indie cu o abordare a genului și mai puțin evidentă decât I Am Yours. Acesta nu are o protagonistă, concentrându-se asupra unor frați adolescenți, care trebuie nu doar să se confrunte cu problemele tipice vârstei, dar și să înțeleagă ceva din divorțul părinților și schimbările pe care le-a creat acesta.

Text și concept cinema Chiara Puntil & Raluca Petre