Alone / The art of solitude / No.88, Iunie, 2015

ALONE

“Singur împotriva tuturor/ împotriva sistemului” sau “Nu suntem singuri/ Singuri într-o galaxie necunoscută” sunt câteva dintre aforismele folosite de campaniile de marketing ale filmelor colosale. Eticheta de outsider este într-adevăr tentantă, iar noi ne-am folosit de ea pentru a ne îndepărta de abordarea clișeizată, colosală, a noțiunii de “alone/ singur”.

Cele patru filme ale lunii iunie înțeleg “alone” ca și singurătate iremediabilă, izolare și pierdere, constituind baza “cinema-ului singurătății’, un cinema compus din cadre largi cu personaje alienate de spațiul în care se află și din fantezii menite să aline condiția personajelor solitare. Însă “alone” înseamnă și absența unor elemente formale, o absență ce duce către o experiență cinematografică atipică, meditativă.

În deschidere, OSLO, AUGUST 31ST al lui Joachim Trier, un portret melancolic al unui tânăr dependent de droguri în stadiu de reabilitare, portret redat pe parcursul singurei zile în care își poate părăsi clinica de reabilitare pentru a se duce la un interviu în Oslo. Prin planuri încadrate clinic, Trier ne arată ce înseamnă alienarea, cum e să știi că nimeni nu poate alunga permanent greutatea unei solitudini nevindecabile.

CRIA CUERVOS al lui Carlos Saura transmite într-un mod extrem de subiectiv singurătatea cronică a unui copil care și-a pierdut mama. În contextul creat de moartea dictatorului spaniol Franco și cea a mamei ei, Ana rămâne cu un tată cu funcție de fost general și două surori. Saura este printre puținii care au arătat copilăria ca fiind o perioadă de lupte interne, dureri și doruri, îndepărtându-se de portretul romantic al copilăriei ca stadiu idilic, împlinitor.

Argentinianul LA ANTENA este un film alb-negru și aproape mut, lipsa sa de culoare și sunet fiind influențate de povestea filmului. Aceasta este axată pe conflictul dintre locuitorii unui oraș distopic al anilor ‘50 ce și-au pierdut vocile împotriva unui anume mogul media, Mr TV. Un film reflexiv ce face trimiteri la operele cinemaului mut, LA ANTENA este o critică excentrică adusă peisajului media modern. Filmul a deschis festivalul de film de la Rotterdam, festival cunoscut pentru selecția de filme inovatoare, și a fost ales și în competiția acestuia.

Încheiem cu THE LIMITS OF CONTROL al lui Jim Jarmusch, aducând sub același acoperiș mai multe elemente ale lui “alone”. Lone Man/ Omul singur este un asasin plătit, traversând medii aride, rurale sau urbane cu scopul de a îndeplini o misiune ce va rămâne un mister. Cu un minim de dialog, dominat, în schimb, de riff-urile de chitară memorabile ale unui film de Jarmusch, THE LIMITS OF CONTROL evocă călătoria unui outsider, ce pe parcursul acesteia se întâlnește cu alți outsideri sub forma Tildei Swinton, lui John Hurt și lui Gael Garica Bernal.

Selecție filme și text

Raluca Petre & Chiara Puntil

King’s College London